Nieuw Zeeland!

15 september 2014 - Wollongong, Australië

Hallo Allemaal!

Christchurch en Kaikoura

Aangekomen in Christchurch, waar Sanne ondertussen al enkele uren op mij zat te wachten, vloog ze op me af voor een stevige eerste knuffel in 6 maanden! Nadat ik mijn bagage had gepakt en een aankomstfoto hebben geknipt voor het thuisfront, stapten we in de bus op zoek naar ons eerste hostel: the jailhouse. Dit hostel was vroeger een gevangenis en hedendaags omgebouwd tot een hostel, erg leuke ervaring om eens in een gevangeniscel te slapen! In de middag hebben we het stadje verkend, waarbij nog goed te zien was dat er een aardbeving had plaatsgevonden in 2011. Overal werd er nog steeds gewerkt aan de wederopbouw. Dag 2 hebben we direct actie ondernomen door een auto te huren en richting Kaikoura te rijden, een stadje 2.5u ten noorden van Christchurch. Samen met Angie (USA) die we ontmoette in het hostel, hebben we een waterval bezocht waar babyzeehondjes zwommen. Leuk om te zien hoe ze vooral niet bang waren om dichtbij te komen! Langs de kust waren velen zeehonden te zien, ofwel zonnend op de rotsen, ofwel spelen op het strand of in de zee. In de middag hebben we een prachtige wandeling gemaakt langs de kust! Mooie uitzichten over de zee, grote rotsen en prachtige sneeuwbergen op de achtergrond. De zon scheen heerlijk in ons gezicht, wat de dag zeer geslaagd maakte!

Lake Tekapo

Dag 3 vertrokken we met de bus naar Lake Tekapo, een klein dorpje aan een prachtig meer. In de middag kwamen we aan, waarbij we een hostel hadden geboekt aan het meer met prachtig uitzicht op het water en de bergen op de achtergrond! Wat wil je nog meer! In de middag hebben we een verkenningswandeling gemaakt en een ritje op een ouderwetse kabelbaan! Altijd leuk om de nieuwe GoPro camera van Sanne zo te testen! In de avond zijn we samen met twee gasten uit Californië naar een kerkje gelopen, waar de vele sterren in de hemel erg mooi te spotten waren! De volgende morgen zijn we vroeg opgestaan om samen met de boys uit California Mt John te beklimmen. Onderweg naar de top viel het ons op dat et steeds meer konijnenkeutels op de berg lagen, tot er een moment kwam dat we niks anders meer zagen dan keutels! Mt John werd toen officieel gehuldigd tot Mt Poop! Haha, onderweg hadden we prachtig uitzicht op het gehele meer en de vele bergen met sneeuwtoppen op de achtergrond. Wederom hadden we geluk met het prachtige weer in de ochtend. 's Middags vertrok de bus naar Queenstown waar we heeeel wat activiteiten in de planning hadden!

Queenstown

Gearriveerd in Queenstown, een stadje gelegen in een dal tussen de bergen met wederom een erg groot en prachtig meer, hadden we mooi weer en een leuk hostel geboekt, the Southern laughter. Gratis groentesoep in de avond en leuke films die we konden kijken. Echter waren de weersvoorspellingen voor de komende dagen niet super en hadden we de ochtend erna vooral regen. In de middag hebben we het stadje verkend, de beroemde Ferg Burger gegeten en 's avonds onverwachtse een leuke stapavond gehad met verschillende mensen uit het hostel! De volgende dag besloten we door te reizen naar Franz Josef om aan het slechte weer te ontsnappen. Het nieuwe plan was om vanuit Auckland een paar dagen terug te vliegen om toch nog van alles te kunnen zien en doen in Queenstown!

Franz Josef

Na een lange dag reizen, kwamen we aan in Franz Josef. Een dorpje gelegen in een prachtig Gletsjer gebied. Na een wandeling naar het begin van een gletsjer, wat erg indrukwekkend was, belandde we in een soort regen/sneeuwbui die ons doorweekt liet arriveren in het hostel. We besloten de volgende dag een Ice Explorer te gaan doen, waarbij we met een helikopter naar de top van de gletsjer werden gevlogen om vervolgens een 3 uur durende hike door het ijs te maken. We hadden ons hier super erg op verheugd, maar helaas door bewolking en slecht weer werd deze tocht gedurende 2 dagen gecancelled. Teleurgesteld besloten we om door te reizen naar Nelson om de reis voort te zetten ipv langer te blijven hangen.

Nelson: Abel Tasman National Park

In Nelson hadden we zeer mooi hostel, gedecoreerd in een oude stijl met vers afgebakken brood in de ochtend, heerlijk!! Na een goede nachtrust hebben we de volgende ochtend een geweldig kayaktocht gemaakt in het Abel Tasman park. Je kunt je voorstellen dat we even nodig hadden om een ritme te vinden met zn tweetjes! Ik wilde alleen maar voorop kajakken en Sanne vond het wel prima met een minder hard tempo ;). In de middag zijn we samen met twee Engelse jongens (een van hen hadden we in Franz Josef leren kennen) terug gewandeld door het bos en langs de kust van het park. Een zeer geslaagde dag met prachtig zonnig weer en als afsluiter een biertje, pool en de All Blacks tegen de Wallibies!

Wellington

Op dag 11 zijn we vanuit Nelson met de bus naar Picton gereisd om van hieruit met de ferry naar Wellington (Noorder Eiland) over te steken. In Wellington zijn we oa. naar Te Papa geweest, een erg mooi en groot museum met veel info over Nieuw Zeeland en zijn historie, en naar de botanic gardens.

Te Horo

De volgende stop was Te Horo. Dit is een klein dorpje bij Otaki waar we Marie-Louise en Twan Engelen-Veldman hebben bezocht, een nicht van pap die 34 jaar geleden naar Nieuw Zeeland is verhuisd. Na kennis te hebben gemaakt hebben we een heerlijke lunch gehad en in de middag een lekkere wandeling gemaakt. Ook 's avonds was er heerlijk gekookt en hebben we leuk gedineerd samen!

Taupo

Aangezien het weer er niet zo goed uitzag hebben we de Tongariro Crossing helaas moeten overslaan en zijn we doorgereisd naar Taupo. Hier hebben we 's middags direct de Huka Falls bezocht, ongelooflijk hoe helder blauw het water was! In de avond hebben we een lekkere salade gemaakt en de film Australia gekeken in het hostel. In de ochtend hebben we rustig aan gedaan, een wandeling langs het meer met een cappuccino op de terugweg. Manon heeft nog geprobeerd een hole-in-one te slaan van de kust op een stukje eiland in het meer, helaas wonnen we geen 10.000 dollar of een skydive! Haha, was het proberen waard, Sanne had er namelijk alle vertrouwen in!

Rotorua

Vanuit Taupo zijn we naar Rotorua gereisd waar we Greg (Engeland) weer tegenkwamen. Het hostel was erg leuk en 's avonds hebben we eerst genoten van een heerlijke hot spa om aansluitend lekker film te kijken. De volgende morgen moest Sanne op tijd de deur uit voor de Hobbiton Movie Set Tour! Een 'must see' en heb er erg van genoten! Manon heeft ervoor gekozen om een wandeling naar 'Red Forest' te maken met uitzicht over Rotorua en een kraterpark. 's Avonds hebben we een Maori Experience gedaan waarbij we kennis hebben gemaakt met hun cultuur (zang, dans, haka, hangi, etc). Dit was erg leuk en we hebben heeeeeeerlijk gegeten! Tonnetjerond gingen we weer naar huis! De dag erna hebben we nogmaals een auto gehuurd en zijn we naar Waimangu Volcanic Valley geweest. Helaas was het bewolkt waardoor het er minder mooi uitzag, maar alsnog indrukwekkend. Aansluitend hebben we nog een mud pool bezocht en de hot-cold stream. Dit was een soort beek die lekker warm was op bepaalde stukken en behoorlijk koud op andere, een erg leuke ervaring!

Auckland/Queenstown

Vanuit Rotorua moesten we snel door naar Auckland, aangezien we een retourtje Queenstown hadden geboekt in de hoop op beter weer zodat we toch nog allerlei activiteiten konden doen. 's Morgens om 7am zou onze vlucht naar Queenstown vertrekken. Helaas werd deze vertraagd vanwege mist in Queenstown. Ieder half uur werd de vlucht weer vertraagd en rond 11am werden alle Jetstar vluchten gecancelled en Air New Zealand week uit naar Dunedin... Wat nu?! Terwijl we aan de service desk staan om onze opties te bekijken wordt ons verteld dat net onze vlucht (nog) niet gecancelled is, dus nog maar even naar de airport wifi zone! Eenmaal daar aangekomen staat er opens: final call op het bord, huh?! Rennen naar de gate!!! We made it en op het einde van de middag waren we in Queenstown! Lucky us! Uiteraard werd onze eerste stop voor eten een heerlijke Ferg Burger!

Maandagmorgen waren we vroeg uit de veren om een dag te skiën/snowboarden in The Remarkables! De spullen hadden we de dag van tevoren al geregeld, dus met de bus konden er direct naar de berg waar de sneeuwpret kon beginnen! Manon had er superveel zin in!!! Op de piste deden we voor de zekerheid toch maar even de babypiste voor t gevoel, niet lang daarna zaten we al in de gondel naar boven. Wat een uitzicht!! Mooie pistes, een snowboard en prachtige bergen als uitzicht, wat wil je nog meer ;). Sanne ging lekker op haar gemakje op ski's de pistes af, ging veel beter dan waar ze mij van tevoren voor had gewaarschuwd. We gingen allebei gewoon toppie! Haha met erg leuke en lachwekkende filmpjes gemaakt met de GoPro! Sanne die ineens achter me omvalt en ik die tijdens het filmen van Sanne zelf 2x vlak achter elkaar op m'n snuit ga. Kortom, erg leuke en actieve dag gehad samen!

Dinsdag stond eindelijk onze trip naar Milford Sound gepland. Om 7am vertrok de bus voor een 4.5 uur durende reis met mooie uitzichten. We stopten op verschillende plaatsen om van het uitzicht te genieten. O.a. een spiegelmeer, waterval en prachtige bergen. Aangekomen in Milford hebben we een 1.5 uur durende cruise gedaan. Op het dak van het schip was prachtige natuur te zien! Van iedere hoek kon je foto's blijven knippen, zo mooi.

Woensdag hebben we ons 's morgens opgesplitst. Manon ging voor een ontzettend toffe hike naar de top van de berg Ben Lomond en voor Sanne was het eindelijk tijd voor de bungy jump! De tip van Manon was: niet je ogen sluiten! En zo ging Sanne op pad. Wat kan ik erover vertellen? Wat een heerlijk gevoel om zo'n sprong in het diepe te maken...

Op weg het startpunt van de Ben Lomond, was er al prachtig uitzicht over het meer van Queenstown en de bergen die erachter lagen. Een aantal wegen omhoog was ik de selfies moe en kwam ik gelukkig 3 andere wandelaars tegen die ik vroeg voor een foto. Ook zij gingen naar de top, dus ineens waren we met 4 die omhoog gingen. De weg was erg stijl, stukken door het bos en stukken langs de rand van de berg. Omhoog klimmend zagen we de top, die in onze ogen niet te beklimmen zou zijn zo hoog en wit van de sneeuw. Verder lopend kwam er langzamerhand ijs op het smalle pad en werd ik eerlijk gezegd een beetje bezorgd. Echter had ik zeer stoere reizigers uitgezocht die door wilde gaan, dus ik bleef niet achter. IJs werd sneeuw en daarbij kwamen nog rotsen. Op de eerste top die we bereikte kwam de andere kant van de berg in zicht, meer dan prachtig kan ik niet typen. Ongelooflijk mooi dit landschap hier! Na een lunch gingen we verder en werd het echt klimmen door de rotsen en sneeuw waar je een halve meter inzakte. Wij meiden hebben ons neergezet op de helft op weg naar de top en de enige heer van het gezelschap ging nog naar de top. Al met al een superdag met ongelooflijke uitzichten over Queenstown en landschap eromheen.

Hahei

Donderdagmorgen zijn we teruggevlogen naar Auckland om na een avondje kroegentochten twee dagen naar Hahei te gaan (Coromandel Peninsula). Hahei is een klein gehucht met twee toeristische spots: Cathedral Cove en Hotwater Beach. De eerste is een adembenemend mooi strand met een tunnel door de rotsen en de tweede is een speciaal strand waar je tijdens low tide op bepaalde plekken een gat kan graven en zo je eigen spa kan creëren. Helaas hebben we hier veel regen gehad waardoor Cathedral Cove niet het gewenste plaatje opleverde. Daarnaast is Manon een paar dagjes ziekjes geweest dus hebben we vooral lekker gerelaxt en niet te veel gedaan. Het positieve punt aan het slechte weer was onze eigen spa op Hotwater Beach, extra genieten met koud en vies weer!

Waitomo

Na Hahei was het tijd voor ons laatste avontuur voor we deze fantastische maand zouden afsluiten in Auckland. Hiervoor zijn we naar Waitomo gereisd waar we een 5 uur durende tour hebben gedaan die bestond uit abseilen, caving, tubing, glowworm spotting en rock climbing. Aangezien de tour pas op de volgende dag zou plaatsvinden wilden we graag nog een mooie hike maken voor we richting de stad zouden gaan. Maar aangezien we de hele dag stortregen hebben gehad zaten we opgesloten in een bijna verlaten hostel... Beetje jammer! Gelukkig maakte de tour de volgende dag en een kleine wandeling in de zon alles goed! De glowworms waren als een hemel vol sterren in the middle of nowhere! Het tube was ook zeker leuk om te doen, met een band door het stromende water in de grot zonder enig licht! Superleuke ervaring!

Auckland

En toen was de laatste dag aangekomen..... In de ochtend hebben we heerlijk uit ontbeten, poached eggs with bacon! Jammiej! In de middag zijn we naar een groot winkelcentrum gegaan en aaneensluitend souvenirtjes geshopt! In de avond hebben we overheerlijk gegeten bij een Indisch restaurant, afsluitend een aantal biertjes in de kroeg om te proosten op een fantastische maand reizen samen! Off we go!

Liefs, xx

Manon en Sanne

1. Monique:
    15 september 2014
    Erg leuk verhoal weer en fijn det ger dit same hub gedoan xx
  2. Jesse:
    15 september 2014
    Van alles gezeen en meijgemaakt! Sjiek!