Amazing Tour Alice Springs to Darwin!

9 juni 2014 - Wollongong, Australië

Hallo Allemaal!

Tijd om jullie bij te praten na een geweldig avontuur in de Outback! Op 24 mei ging om 02.45u de wekker om te vertrekken richting Alice Springs (Northern Territory). De eerste dag hebben we Alice Springs verkend, een bezoekje gebracht aan de Flying Doctors, ANZAC Hill en genoten van het lekkere weer. De volgende morgen begon onze tour richting Uluru-Kata Tjuta National Park, slechts 500km verderop.

Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon

De Ulura (Ayers Rock) is een rots gelegen in Anangu Land. Deze bekende rots midden in de outback is 346m hoog en gaat 6km de grond in. Volgens de Aboriginal cultuur is deze rots gecreëerd tijdens de Tjukupa, ofwel ‘Dreamtime’. Dit is de mythologie van de Aboriginals. De verhalen over het ontstaan van de vorm en kenmerken op de rots zijn erg interessant en ieder verhaal heeft een eigen boodschap. Helaas krijgen wij alleen de kinderversies van de verhalen te horen aangezien de ‘echte’ verhalen binnen hun cultuur blijven. In de loop van de dag treedt er helaas steeds meer bewolking op waardoor we een mooie sunset missen. Die nacht heb ik voor het eerst in een swag geslapen. In eerste instantie was ik bang dat er allebei beestjes op bezoek zouden komen, maar uiteindelijk was het een super ervaring om rond het kampvuur onder de sterrenhemel in slaap te vallen! Een ander nadeel van slapen in swags is regen… In de outback kan het soms maanden (jaren?!) niet regenen, maar wij hebben het voorrecht gehad om de Uluru and Kata Tjuta (The Olgas) in de regen te zien. Door de regen zijn we iets na 5 uur opgestaan en op tijd vertrokken voor de zonsopgang bij Kata Tjuta. Onze tourguides waren razend enthousiast aangezien de regen erg uniek was. De Europese reizigers dachten hier echter anders over… Kata Tjuta is een rotsformatie bestaande uit 36 rotsen, waarvan de hoogste ongeveer 500m is. Hier hebben we een flinke hike gedaan (Valley of the Winds Walk) van ongeveer 3.5 uur en deze was erg indrukwekkend. ’s Avonds werd het eten bereid op het kampvuur en vanwege de heldere hemel hebben we van alles over de sterren geleerd. De tweede nacht in swags was hierdoor nog beter dan de eerste en met name de huilende dingo’s op de achtergrond maakte deze nacht tot weer een unieke ervaring! De laatste dag voor we terugkeerde naar Alice Springs zijn we naar Kings Canyon geweest. Hier keek ik erg naar uit en is veruit favoriet! We hebben opnieuw een flinke hike gedaan (Rim Walk), die begon met een flinke steile beklimming, maar meer dan de moeite waart. Tijdens de hike kwamen we oa. langs the Garden of Eden, waar we door de regenval de dag ervoor zelfs een kleine waterval zagen, en langs the lost city. Deze hike was adembenemend en onbeschrijfbaar!

De volgende dag stond een rustdag op het programma en hier waren we erg blij mee. De afgelopen drie dagen waren ontzettend indrukwekkend, maar ook vermoeiend vanwege het vele reizen (ong. 1200km) en alle indrukken.

Alice Springs naar Darwin

Het volgende deel van de tour bestond uit de Stuart Highway van Alice Springs naar Darwin gedurende 3 dagen. Dit is een dikke 1500km. Onderweg zijn we op meerdere plaatsen gestopt zoals onder andere in Barrow Creek (Hier heeft de laatste Aboriginal Massacre plaatsgevonden in 1805) en Wycliff Wells (Australia’s UFO Capital, hier zijn de meeste UFO’s gezien). Het hoogtepunt van de dag was Karlu Karlu (Devils Marbles). Dit is een gebied vol met keien variërend van enkele centimeters tot wel 7m doorsnee. Tijdens een hike tussen alle keien krijgen we uitleg over het ontstaan volgens Tjukurpa, dit blijft erg interessant. ’s Avonds overnachten we in Tennant Creek op Banka Banka Cattle Station. De volgende ochtend vervolgen we onze weg richting Darwin via Elliott (een klein dorpje gebouwd tijdens WWII voor soldaten) en Daly Waters (hier ligt het eerste internationale vliegveld van Australië). Halverwege de middag stoppen we in Mattaranka. Hier krijgen we de mogelijkheid om te genieten van het enorm heldere en warme water in de thermo pools. Dit was in eerste instantie heerlijk genieten, maar zodra we ons met de stroming lieten meevoeren bleken er overal langs en over het water spinnenwebben te zijn met niet al te kleine spinnen… Dit maakte het voor mij een klein beetje lastiger om lekker te ontspannen! Die avond konden we helaas niet in tenten slapen aangezien er op de campsite veel dieren waren. Deze varieerden van schattige wallibies tot giftige kikkers, slangen en krokodillen. Onze laatste dag richting Darwin hebben we een bezoek gebracht aan Nitmiluk National Park. Hier ligt de bekende Katherine Gorge. Het park zat vol met vleermuizen, wat erg indrukwekkend was om te zien. Aansluitend kregen we de mogelijkheid om een duik te nemen, maar vanwege de krokodillen vallen langs de rivier heb ik deze keer overgeslagen. De volgende stop heb ik wel een heerlijke duik genomen en een flink stuk gezwommen naar de Bitter Falls. Het water was opengesteld voor het publiek, dit betekent dat er geen krokodillen zijn, maar helemaal zeker kunnen ze natuurlijk nooit zijn… Dit tweede deel van ons avontuur bestond vooral uit veel rijden, maar we hebben ontzettend veel lol gehad aangezien we een kleine groep hadden en een knotsgekke tourguide! We hebben ons tijdens de reis onder andere vermaakt met roadkill-photo’s, dansen en zingen in de bus, car cricket, Priscilla photo’s (bekende Australische film, The Adventures of Priscille - Queen of the Desert, over 3 dragqueens die midden door Australië reizen) en een te gekke Duitse meid die ons voorlas uit 50 Shades of Grey.

Litchfield en Kakadu National Park

Na een korte nacht in Darwin begon het laatste deel van de tour. De eerste dag stond Litchfield op het programma en we hebben meerdere watervallen bezocht, Wangi Falls, Florence Falls en Buley Rockholes. Aangezien de temperatuur boven de 30 graden was, hebben we heerlijk genoten en gezwommen. Om deze mooie watervallen en natuurgebieden te bereiken moesten we geregeld een stuk off-road rijden en zelfs dwars door de Adelaide River, nu begrepen we waarom we een 4WD nodig hadden! Later op de dag hebben we Graham ontmoet, een aboriginal die ons vanalles over zijn cultuur heeft verteld. Hij begon met een welkomstceremonie waarbij hij iedereen met water op het hoofd spuwde, erg apart om eens mee te maken. Vervolgens heeft hij ons veel verteld over planten en bomen die te gebruiken zijn als medicijnen, als instrumenten (Didgeridoo), maar ook over art (verf) Vervolgens hebben we zijn dochter ontmoet die ons van alles heeft verteld over het maken van manden en tassen van verschillende bomen. Ik was erg onder de indruk van alles verhalen en vooral de kennis die ze beiden hadden. Anda! (Bedankt!)

De volgende ochtend zaten we allemaal onder de muggenbulten aangezien de campsite er vol mee zat. Gelukkig moesten we om 6.30u al onderweg zijn voor een cruise op de Mary River Wetlands. Hier hebben ontzettend veel verschillende vogels en platen gezien en verschillende krokodillen (deze rivier heeft het hoogste aantal zoutwater krokodillen van het zuidelijk halfrond). Een erg leerzame en mooie cruise! ’s Middags hadden we het Kakadu National Park bereikt en hebben we het Bowali visitor centre bezocht en hebben we in Ubirr een hike gedaan langs allemaal Aboriginal Rock Art. Deze paintings waren vaak duizenden jaren oud. Het eindpunt was Nadab Lookout waar we een goed overzicht hadden van de wetlands aan een kant en de rotsen met art en Arnhem land. De laatste dag van de tour zijn we wederom off-road naar een waanzinnig mooie waterval gereden, Gunlom Falls. Het was een flinke hike omhoog, maar het uitzicht over Arnhem Land was betoverend! Hier hebben we dan ook meerdere uren doorgebracht om te genieten en te zwemmen (en hoog in de rotsen was er ZEKER geen krokodillen gevaar). Vervolgens wachtte ons een lange reis terug richting Darwin (500km). Wat mij erg opviel tijdens deze tour was het aantal bosbranden langs de weg. Blijkbaar worden deze opzettelijk aangestoken aangezien de grond nu nog redelijk vochtig is, zodat het tijdens de komende maanden niet te veel brand vanwege de droogte. Daarnaast blijkt het vuur nodig te zijn om de grond vruchtbaar te houden. Ook waren er enorm veel termietheuvels die vaak enkele meters hoog waren.

Eenmaal terug in Darwin hebben we vooral genoten van het lekkere weer. Aangezien je hier niet zomaar de zee in kunt vanwege de krokodillen zijn we naar de Harbour Front geweest en Lake Alexander. Daarnaast hebben we Mindill Beach Sunset Market bezocht, een erg mooie markt direct naast het strand waar we hebben genoten van een mooie zonsondergang!

Het was een geweldige tour met veel avonturen!

Sinds zaterdagochtend ben ik weer terug in Wollongong, 20 graden kouder dan in Darwin, brr… Ik geloof dat de winter hier nu echt is begonnen! Gisteren ben ik naar Vivid geweest in Sydney, dit is het jaarlijks lichtfestival met allemaal shows and projecties op verschillende gebrouwen. Met name de projecties op het Opera House waren erg mooi. Vanaf morgen is het weer tijd om aan het werk te gaan en te zorgen dat mijn scriptie op tijd afkomt (streefdatum is 18 juli). Daarnaast zal ik mij de komende tijd gaan voorbereiden om mijn volgende reis in augustus: NIEUW-ZEELAND MET MANON!!!

Liefs, xx

Sanne

1. Pap:
    9 juni 2014
    Sanne. Wat un mooi verhaal en prachtige foto's.Gewuen geweldig om te zeen en te leaze.
  2. Monique:
    9 juni 2014
    Det ut dig good bevelt en desse al vuul gezeen hads det wis ig al, maar om den weer dit verhoal te leaze is eg super en un geweldige ervaring, aug sjoene foto's. We spreake os morge
  3. Domien:
    9 juni 2014
    Wow, schitterend verhaal, ik zou er zo naar toe willen. Toevallig nog wat van Yuthu Yindi gehoord bij de Aboriginals? Veel plezier nog.

Groet Domien.
  4. Huub:
    12 juni 2014
    Hoi Sanne, wat een geweldig verhaal weer. Ik droom helemaal weg vooral na het zien van de foto's. Geniet ervan.
    groetjes Petra
  5. Gveldman:
    15 juni 2014
    Hoi Sanne,
    Wat geweldig weer.
    En wat ein ervaringen,geniet volop en blief gezond.
    Groetjes Gerrit en Nelly.
  6. Willy:
    16 juni 2014
    Hoi Sanne,eindelijk heb ik jereislogger. Wat een indrukwekkende
    Ervaring zeg.en wat beleef jij veel.geniet met volle teugen dat je dit mag beleven en evengoed je studie kunt afmaken. Geniet volop en ik
    Geniet met je mee.

Liefs willy