‘Active Beginnings’ en de Great Ocean Road!

27 april 2014 - Wollongong, Australië

Hallo Allemaal,

Het is alweer even geleden, dus vandaag wat extra verhalen en alvast excuses voor de lengte! Het eerste weekend van april ben ik met de Illawarra Youth Landcare groep mee geweest: ‘A team of young adventurous volunteers (late teens to early 30's) meets once a month and travels around assisting a different Landcare / Bushcare group in the Illawarra.’ Dit weekend  zijn we naar het Killalea State Park geweest en hebben we geholpen met de Bitou Bush control. Als beloning hebben we een heerlijke BBQ lunch gehad en later op de middag kregen we een surfles aangeboden, YES! De les was erg leuk en de leraren ontzettend enthousiast! Een ervan bleek in Domburg op vakantie te zijn geweest en was erg enthousiast over de heerlijke kapsalon haha! Die avond zijn we met de groep gaan uit eten en lekker gaan stappen, spierpijn was iets voor de volgende dag…

‘Active Beginnings’

Tijd voor een korte update over mijn onderzoek! Vanaf 7 april ben ik begonnen met cluster coaching en de eerste stond ‘s morgens om 07.00u gepland. Samen met Tony (professor) werd ik op het eerste child care center van Big Fat Smile verwacht om de eerste groep educators te trainen in het gebruik van ‘Active Beginnings’. Dit is een physical activity program to promote Gross motor skills in older infants and toddlers. Dit is het programma waar ik afgelopen maanden aan heb gewerkt en met mijn onderzoek wil ik gaan kijken of het werkt. De coaching vond 11x plaats de afgelopen weken bij verschillende kinderdagverblijven, meestal ’s morgens van 07.00-09.00u en ’s middags van 16.00-18.00u. Nadat Tony de eerste twee coaching sessies heeft geholpen, mocht ik de rest zelf doen. Dit was erg leuk en de educators waren erg enthousiast! In de tweede week zouden we naast de coaching ook beginnen met het beoordelen van motorische vaardigheden in kinderen 2-3 jaar, MAAR de ethische commissie had helaas nog geen toestemming gegeven waardoor we steeds alles moesten uitstellen en we weer vertraging opliepen… Aangezien ik tussen Pasen en ANZAC day 3 dagen vrij had om met pap te reizen, kwam dit allemaal slecht uit! Uiteindelijk kregen we pas twee weken later toestemming, precies toen pap kwam, en kon ik dus niet beginnen met mijn metingen. Maar gelukkig heb ik aardige collega’s en Tony, Lawrence en Laura zijn in deze week vast begonnen. Komende week zullen we de metingen afronden, nog een aantal coaching sessies doen en mijn interventie opstarten!

In het tweede weekend van april had ik gelukkig niet zoveel gepland en tijd om even bij te komen. Op vrijdag hebben we met z’n allen bij Myrto gegeten en op zondag ben ik met Lawrence naar de Nan Tien Temple geweest, een boeddhistische tempel hier in de buurt. Dit was erg mooi en indrukwekkend om te bezoeken!

Sydney

Vakantie! Donderdag 17 april kreeg ik mijn eerste weekje vakantie om samen met pap te reizen! Rond 21.45u was het eindelijk zo ver en kwam pap aan op Central. Na een welverdiend biertje zijn we naar het hotel gegaan want de twee dagen die we in Sydney hadden zaten al goed vol gepland. ’s Morgens hebben we de bus naar Coogee gepakt om vervolgens de beach walk naar Bondi te doen. De zon scheen volop en de stranden lagen vol. ‘Wat is ’t toch fijn hé?!’ zei pap steeds. Ook kwam hij vandaag voor het eerst in aanraking met het links lopen en rijden…Laten we zeggen dat hij hier nog flink aan moest wennen! Na een kleine lunch hebben we de bus terug naar Central gepakt en zijn we via Hyde Park en St. Mary’s Cathedral richting Darling Harbour gelopen. Hier was vanalles te doen en te zien. Vervolgens zijn we richting de Royal Botanic Gardens gelopen en via deze tuinen richting de Sydney Opera House en de Sydney Harbour Bridge. Een lange en drukke dag, waarin we veel hebben gezien van Sydney en heeeeeel veel hebben gelopen! De volgende morgen hebben we de ferry van Circular Quay naar Many gepakt en hebben we genoten van alle surfers. ’s Middags stond de AFL game tussen de Sydney Hawks en Fremantle op het programma op de Sydney Cricket Ground. Ik was aangenaam verrast door de sport en the Hawks won! Vanuit de wedstrijd zijn we snel onze koffers gaan ophalen in het hotel, want om half 9 vertrok onze nachttrein naar Melbourne.

Melbourne

Aangezien we in Sydney op de eerste dag ontzettend veel hadden gelopen en gezien, besloten we het in Melbourne anders aan te pakken. We zijn ’s morgens op ons gemak naar Federation Square gelopen en van hieruit besloten we de Shuttle bus te pakken en uit te stappen bij het Melbourne Museum en op de terugweg de route af te maken zodat we een globale oriëntatie hadden van de stad. Het museum was erg leuk met veel variatie; vooral het gedeelte over de Aboriginal cultuur was erg interessant. Het dierendeel incl. spinnen iets minder… Aansluitend zijn we in het IMAX naar The Great White 3D geweest. De volgende dag zijn we naar de Rod Laver Arena geweest. Erg leuk om eens een kijkje achter de schermen te mogen nemen bij de Australian Open; kleedkamers, Walk of Champions, perskamer en dan de tennisbaan. Erg jammer dat deze er maar één maand per jaar ligt… En dat was niet nu! Rondom de arena lagen de overige courts, maar ook de Melbourne Cricket Ground en de Hisense Arena. ’s Middags zijn we weer richting het centrum van de stad gelopen en zijn we oa. naar Chinatown geweest. Ik hoor nog hoe de fietsers ons voorbij kwamen halverwege het sportpark en de stad: ‘Wow, I almost hit a photographer!’… ‘Pap! Doe lups weer aan de verkierde kant van de waeg!!’

Op dinsdag besloten we ’s morgens naar de Queen Victoria Market te gaan, hier kon je alles krijgen van souvenirs tot dieren. ’s Middags hebben we de huurauto opgehaald en zijn we naar Phillip Island gereden (ong. 140km). Dit eiland is bekend vanwege de Pinguin Parade. Rond zonsondergang komen hier de Little Pinguins uit de zee om vervolgens de duinen te beklimmen richting hun nest. Dit was een unieke ervaring om mee te mogen maken! Op weg hier naartoe hebben we een tussenstop gemaakt om koala’s te spotten en een plotselinge stop voor een overstekende walibi. Welkom in Australië!

Great Ocean Road

Op woensdagmorgen hebben we Melbourne verlaten en zijn we richting The Grampians gereden (ong. 250 km). Dit is een groot en bekend National park. Hier hebben we Mt William beklommen en de klim vanaf de parkeerplaats was ‘slechts’ 1.8km… Na een hoop gehijg en gepuf en een aantal pauzes (natuurlijk puur om van het uitzicht te genieten) bereikte we de top, wat een uitzicht! De afdaling ging een stuk sneller en makkelijker, en vervolgens zijn we nog naar de Silverband Falls geweest voor we onze weg voortzetten richting Apollo Bay (ong. 230km). Dit lag in het midden van de Great Ocean Road en hier hadden we voor de komende nachten een leuk guesthouse gevonden. Halverwege de reis begon t al aardig te schemeren en tegen de tijd dat we de Otways bereikte, een erg groot natuurpark met veel wildlife, regenwouden, stranden en watervallen, was het donker. Onze weg naar Apollo Bay bleek er een te zijn vol haarspeldbochten en geen verlichting. Na ongeveer 30 minuten gaf pap aan zich niet zo lekker te voelen en of ik aub rustiger wilde rijden ipv karten. De volgende bocht werd er dus flink geremd en wat een geluk! Zodra we de bocht uitkwamen liep er een koala de weg over… Poeh, dat ging maar net goed!

Op donderdag zijn we op tijd richting Warrnambool (ong. 165km) vertrokken, zodat we onderweg geregeld kunnen stoppen. Aan het einde van de straat vraag ik aan pap: ‘Goh pap, wannier dinkse es links te gaon rieje?’ Gelukkig gebeurde dit nog maar twee keer… Onderweg zijn we oa. gestopt voor de Twelve Apostels, Loch Ard Gorge en de Gibson Steps, erg mooi allemaal! In Princetown hebben we een bezoek gebracht aan een Wildlife Farm, kangoeroes en walibi’s voeden en aaien is toch een MUST in Australië! Na vaker te zijn gestopt en vanalles te hebben gezien besluiten we ons iets na Peterborough om te draaien aangezien we anders niet op tijd terug zijn bij de Twelve Apostels voor de zonsondergang! Deze was erg mooi, maar helaas hebben we er weinig foto’s van aangezien de batterij van de camera op was…

Vrijdag was alweer onze laatste dag! Deze keer zijn we van Apollo Bay richting Torquay (ong.100km) gereden. Dit stukje Great Ocean Road liep helemaal langs de zee, wat voor veel bochten zorgde, maar ook enorm veel mooie uitzichten. Hier zijn we gestopt voor een aantal uitzichten, Erskine Falls, the Memorial Arch en Bells Beach. Helaas was de grote pro tour surfwedstrijd net afgelopen, maar er werd evengoed volop gesurft!

Op zaterdagmorgen zijn we richting Melbourne Airport gereden (ong 190km) en heb ik pap ontzettend veel plezier gewenst in Cairns (incl. Great Barrier Reef en Daintree Rainforest) en tot donderdag in Wollongong!

Liefs, xx

Sanne

1. Monique:
    27 april 2014
    Hahahaha, wat weer ein leuk verhoal en zo te leaze hub ger same vuul plezeer en al vuul gezeen!! Mazzel gehad det der nieks gebeurd is mit zien rechts rieje en laupe
  2. Carlyn:
    27 april 2014
    Wauw! Wat ein avontuur!! En ein hiele vette ervaring om dit met diene pap te kenne doan!!
    Gelukkig sjuut dien onderzoek aug ein bietje en zien de begeleiders/lieraren enthousiast!!
  3. Mam:
    27 april 2014
    Geweldig mup, geniet maar lekker same en veel succes met je onderzoek xxx
  4. Anouk Lenssen:
    28 april 2014
    Hoi Sanne
    Wat een leuke site en je heb al veel gedaan zie ik en lees ik .
    Nou nog een fijne tijd daar en tot spreeks
  5. Huub:
    28 april 2014
    Hoi Sanne,
    sjoen verslaag. Det nimme ze uch neet mier aaf. Veur zeen die omgeving waal biej ein of angere natuurserie ! ha ha.
    Geniet van dien verblief en doot Pap de groete as ze um nog zuus.

groetjes Petra Huub
  6. José en Piet uit reuter:
    30 april 2014
    Wat een geweldige avonturen! Blijf genieten, leg alles goed vast en groetjes aan pap!
  7. Gveldman:
    10 mei 2014
    Hoi Sanne,
    Loek was net hier en was heel enthousiast over zijn Australië reis.Kreeg toen dit blogadres van jou, en heb je verhalen gelezen.Geweldig toch!! Geniet hoef ik niet te zeggen,al lezend begrijp ik dat je echt wel geniet.Ik blijf het volgen.Groet Gerrit en Nelly.